Skip to main content
közigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Iratkarantén a hazai bíróságokon az ügyfelek és a dolgozók védelmében

Szerző: 2020. március 30.No Comments

„Különleges iratkezelési szabályok betartását ajánlja az Országos Bírósági Hivatalban felállított Veszélyhelyzeti Kabinet a koronavírus által okozott légúti fertőzés megelőzése és a betegség tömeges elterjedésének megakadályozása érdekében a rendkívüli törvénykezési szünet idejére, a hazai bíróságokon.

Az iratkaranténra vonatkozó előírások a bírósági szervezeten belüli küldeményekre és az ügyfelektől érkező küldeményekre egyaránt vonatkoznak.

A postán és a kézbesítő útján kézbesített, illetve a bíróság gyűjtőládájában elhelyezett iratok átvétele során maszkot és kesztyűt kell viselnie a bírósági dolgozónak. Valamennyi átvett iratot – az esetleges boríték felbontása nélkül – papírzsákba vagy papírdobozba kell elhelyezni, amely az iratok érkezési dátumának feltüntetése mellett hét napra iratkaranténba kerül. A karantén lezárulta után az iratok haladéktalanul az iratkezelést végző irodához kerülnek.

Az iratkarantén előírásait azonban nem lehet abban az esetben alkalmazni, ha már a boríték felbontása nélkül, vagy az átvétel során megállapítható, hogy olyan ügyre vonatkoznak, amelyek a rendkívüli ítélkezési szünet ideje alatt halaszthatatlan ügyintézés alá esnek. Ezeket az iratokat a legnagyobb körültekintéssel, szájmaszkban, kesztyűben, a higiéniai előírások betartásával kell kezelni.

Az ajánlás tartalmazza azt is, hogy az iratkaranténba nem helyezhető iratokat egy erre kijelölt helyiségben egy kizárólag erre a célra biztosított lapolvasóval, védőeszközök viselése mellett digitalizálják, majd a digitalizált iratra vonatkozóan végzik el az iratkezelés következő fázisait.

Az ügyfeleknek az iratkezelési szabályok miatt érdemes figyelniük arra, hogy már a keresetlevél fejlécéből egyértelműen kiderüljön a beadvány tárgya. A halaszthatatlanul intézendő ügyek papíralapú iratain ezért jól látható kiemeléssel tüntessék fel, milyen ügyben fordulnak a bírósághoz (pl. távoltartás). A legcélszerűbb azonban az, ha az ügyfelek elektronikus formában nyújtják be kérelmeiket.

Az online bírósági ügyintézés lehetőségeiről ITT található további tájékoztatás.”

Forrás:
Iratkarantén a hazai bíróságokon az ügyfelek és a dolgozók védelmében ; Magyarország Bíróságai; 2020. március 25.