Skip to main content
gazdaságinformatikaközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Tértivevény – jön az elektronikus kézbesítési visszaigazolás

Szerző: 2020. december 14.No Comments

„2021. január elsejétől alapértelmezetté válik a belföldi tértivevényes levelek esetén az elektronikus kézbesítési visszaigazolás a korábbi papíralapú helyett. A Posta a levélfeladásban is előnyben részesíti az elektronikus adatokkal történő feladást.

Újabb lépés a digitális postai megoldásokban az elektronikus kézbesítési igazolás általánossá tétele. Így 2021 január elsejétől a tértivevényes levelek kézbesítéséről a visszaigazolás elektronikus formában történik meg. A 2019-ben országosan bevezetett elektronikus kézbesítési rendszerhez kapcsolódóan a könyvelt levelek nyomkövetése mellett már lehetséges a címadatok elektronikus megadása, 2020. júliusától pedig az intézmények elektronikusan adják fel a hivatalos iratokat és elektronikus visszaigazolás is érkezik a kézbesítésről. Ezeket a digitális szolgáltatásokat egészíti ki a tértivevényes leveleknél az elektronikus adattal történő feladás és az elektronikus kézbesítési igazolás.

Jelenleg a tértivevényes levél hagyományos feladásánál két nyomtatványt is ki kell tölteni. Egyik a feladóvevény, amely a feladás tényét igazolja az ügyfél számára, a másik a tértivevénylap, amelyet mostanáig a küldemény hátuljára ragasztott a Posta, és kézbesítéskor ezt kellett aláírni, majd a levél kézbesítését követően az aláírt kézbesítési igazolást visszaküldte a posta a feladónak. Azaz kézbesítési igazolás január elsejétől nem „utazik” a levéllel.

2021. január elsejétől a kézbesítésről a visszaigazolás elektronikusan a megadott csatornára (e-mail vagy ePostakönyv alkalmazás) érkezik, illetve, ha a feladó mégis hagyományos módon (nem elektronikus adatokkal) adna fel tértivevényes szolgáltatással levelet, akkor kettő helyett csak egy nyomtatványt kell kitölteni. Bár az elektronikus feladást a Posta 2020. júliusától árban is előnyben részesíti, továbbra is lesz lehetőség a postákon a papíralapú feladásra és arra is, hogy a kézbesíti igazolás az elektronikus helyett papíron kapja meg a feladó.

Az elektronikus adatokkal történő feladással és az elektronikus visszaigazolással csökken a többségében vállalati feladók adminisztrációs terhe és a papírfelhasználás is. Az elektronikus adatokkal történő feladás magánszemélyek számára is könnyen elérhető a posta.hu oldalon található, ingyenesen használható ePostakönyv alkalmazással.

A Magyar Posta üzleti vezérigazgató-helyettese, Forrai Péter azt mondta: „bízom abban, hogy a következő években jelentősen emelkedik az elektronikus adatokkal történő feladás, úgy vélem, hogy a digitalizációs megoldásokkal megteremtett kedvező feltételek egyre több céget és magánszemélyt is az átállásra sarkallhatnak. A digitális megoldások pontosabb, gyorsabb kezelést nyújtanak, a magyarhoz hasonló rendszereket ma már más nemzeti posták is bevezettek.”

Az elektronikus kézbesítési rendszerrel Magyarország több mint 4,5 millió címhelye elérhető. Tavaly több mint 12 millió darab tértivevényes küldeményt kézbesített a posta.”

Forrás:
Tértivevény – jön az elektronikus kézbesítési visszaigazolás; Magyar Posta; 2020. december 10.